STANDARDY OCHRONY DZIECI

wersja obowiązująca od dnia 23 sierpnia 2024 r.

STANDARDY OCHRONY DZIECI

Końska Dolina

NAJWAŻNIEJSZE INFORMACJE DLA DZIECI

Dziecko – każda osoba do ukończenia 18. roku życia.

GENERALNE ZASADY

  1. Każdy Gość Ośrodka Końska Dolina, w tym Dziecko, winien być traktowany z należytym szacunkiem i poszanowaniem jego godności. Zabrania się wszelkich zachowań, które mogą naruszyć powyższą zasadę.
  2. Personel winien reagować w sytuacji Krzywdzenia Dziecka lub zaistnienia uzasadnionego podejrzenia, że dochodzi do Krzywdzenia Dziecka.
  3. Jedną z form skutecznego zapobiegania Krzywdzeniu dzieci jest identyfikacja Dziecka przebywającego w Obiekcie i jego relacji w stosunku do osoby dorosłej, z którą przebywa w Obiekcie.
  4. Każda osoba, w tym Dziecko, ma prawo zgłosić podejrzenie lub fakt Krzywdzenia Dziecka Personelowi Obiektu i ma prawo oczekiwać stosownej reakcji Personelu.

ZGŁOSZENIE

Każde Dziecko powinno czuć się bezpiecznie na terenie Ośrodka Końska Dolina.

Dziecko, które poczuje się zagrożone lub dozna jakiekolwiek krzywdy na terenie Ośrodka Końska Dolina ze strony dowolnej osoby, ma prawo zgłosić tę okoliczność personelowi Ośrodka. Prosimy, aby tego rodzaju przypadki zgłaszać w recepcji, a w sytuacjach nagłych – dowolnej osobie z personelu. Po otrzymaniu zgłoszenia personel postąpi zgodnie z przyjętymi procedurami, w tym przede wszystkim zadba o bezpieczeństwo Dziecka.

POUFNOŚĆ

Informacje przekazane przez Dziecko w ramach zgłoszenia są poufne i mogą być ujawniane tylko w uprawnionym osobom i instytucjom, zgodnie z przyjętymi procedurami.

Pełna treść Standardów Ochrony Dzieci publikowana jest na stronie internetowej www.konskadolina.pl jak również  dostępna jest w recepcji obiektu.

STANDARDY OCHRONY DZIECI

„Końska Dolina”

Spółka AHR INVEST SP. Z O.O. – właściciel i operator ośrodka Końska Dolina adres: Izby 50, 38-315 Uście Gorlickie (zwana dalej „Spółką” lub „Operatorem”) prowadzi swoją działalność z poszanowaniem praw człowieka, w szczególności praw dzieci jako osób szczególnie wrażliwych na krzywdzenie. W trosce o dobro dzieci przygotowane zostały niniejsze zasady pn. „Standardy Ochrony Dzieci”:

Podstawa prawna: art. art. 22c Ustawy z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym (Dz.U. 2023 poz. 1304 z późn.zm.) – dalej: „Ustawa”.

Wszystkie osoby zatrudniane przez Spółkę – bez względu na podstawę zatrudnienia (umowa o pracę, umowa cywilno-prawna, umowa o współpracy, umowa o praktyki itp.) – mają obowiązek stosować postanowienia niniejszego dokumentu. Spółka ma prawo żądać od ww. osób potwierdzenia na piśmie zobowiązania do stosowania zasad przewidzianych w niniejszym dokumencie.

  1. OBJAŚNIENIE POJĘĆ
  2. Standardy – niniejszy dokument pn.: „Standardy Ochrony Dzieci”.
  3. Dziecko – każda osoba do ukończenia 18. roku życia.
  4. Personel lub Członek Personelu – osoba zatrudniona przez Spółkę bez względu na podstawę zatrudnienia (umowa o pracę, umowa cywilno-prawna, umowa o współpracy, umowa o praktyki itp.).
  5. Zarząd Spółki – osoba/osoby, które aktualnie są Członkami Zarządu Spółki.
  6. Ośrodek – ośrodek Końska Dolina działający pod adresem: Izby 50, 38-315 Uście Gorlickie, w tym obiekt noclegowy i ośrodek jeździecki.
  7. Obiekt – obiekt noclegowy znajdujący się na terenie Ośrodka.
  8. Krzywdzenie Dziecka – popełnienie czynu zabronionego lub czynu karalnego na szkodę Dziecka przez jakąkolwiek osobę lub zagrożenie dobra Dziecka, w tym jego zaniedbywanie. Na szkodę Dziecka mogą być popełnione wszystkie przestępstwa, jakie mogą być popełnione przeciwko osobom dorosłym, a dodatkowo przestępstwa, które mogą być popełnione wyłącznie przeciwko dzieciom (np. wykorzystywanie seksualne z art. 200 Kodeksu karnego). Z uwagi na specyfikę obiektów turystycznych, w których łatwo można uzyskać możliwość odosobnienia, przestępstwami, do których najczęściej może dojść na ich terenie będą przestępstwa przeciwko wolności seksualnej i obyczajności, w szczególności zgwałcenie (art. 197 kodeksu karnego), seksualne wykorzystanie niepoczytalności i bezradności (art. 198 kk), seksualne wykorzystanie zależności lub krytycznego położenia (art. 199 kk), seksualne wykorzystanie osoby poniżej 15 roku życia (art. 200 kk), grooming (uwiedzenie małoletniego za pomocą środków porozumiewania się na odległość – art. 200a kk).
  9. Opiekun Prawny – rodzic bądź przedstawiciel ustawowy Dziecka niebędący rodzicem, ustanowiony zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
  10. Obca osoba dorosła – osoba powyżej 18. roku życia, która nie jest dla Dziecka Opiekunem Prawnym.
  11. Karta Interwencji – dokument wg wzoru ustalonego przez Zarząd Spółki, sporządzany w każdym przypadku stwierdzenia Krzywdzenia Dziecka.
  12. Rejestr interwencji – rejestr prowadzony przez Zarząd Spółki lub przez osobę wyznaczoną przez Zarząd Spółki wg wzoru ustalonego przez Zarząd Spółki, w którym dokumentowane są przypadki interwencji w związku ze stwierdzeniem Krzywdzenia Dziecka.
  13. GENERALNE ZASADY
  14. Każdy Gość Ośrodka, w tym Dziecko, winien być traktowany z należytym szacunkiem i poszanowaniem jego godności. Zabrania się wszelkich zachowań, które mogą naruszyć powyższą zasadę.
  15. Personel winien reagować w sytuacji Krzywdzenia Dziecka lub zaistnienia uzasadnionego podejrzenia, że dochodzi do Krzywdzenia Dziecka.
  16. Jedną z form skutecznego zapobiegania Krzywdzeniu dzieci jest identyfikacja Dziecka przebywającego w Obiekcie i jego relacji w stosunku do osoby dorosłej, z którą przebywa w Obiekcie.
  17. Każda osoba, w tym Dziecko, ma prawo zgłosić podejrzenie lub fakt Krzywdzenia Dziecka Członkowi Personelu i ma prawo oczekiwać stosownej reakcji Personelu.

III. BEZPIECZNE RELACJE PERSONELU Z DZIECKIEM

  1. Personel powinien traktować każde Dziecko z szacunkiem oraz uwzględniać jego godność i potrzeby.
  2. Personel ma obowiązek utrzymywania profesjonalnej relacji z Dziećmi, w tym każdorazowego rozważenia, czy reakcja, komunikat bądź działanie wobec Dziecka są adekwatne do sytuacji, bezpieczne, uzasadnione i sprawiedliwe wobec innych Dzieci.
  3. Niedopuszczalne jest stosowanie przemocy wobec Dziecka w jakiejkolwiek formie. Nie wolno również zawstydzać, upokarzać, lekceważyć lub obrażać Dziecka. Nie wolno krzyczeć na Dziecko w sytuacji innej niż zagrożenie bezpieczeństwa Dziecka lub innych Dzieci.
  4. Nie wolno proponować Dzieciom alkoholu, wyrobów tytoniowych (w tym nowoczesnych wyrobów tytoniowych), narkotyków ani innych nielegalnych substancji.
  5. Kontakt z Dziećmi powinien odbywać się wyłącznie w godzinach pracy i tylko w zakresie celów mieszczących się w zakresie obowiązków Personelu. W szczególności, nie wolno zapraszać Dzieci do swojego miejsca zamieszkania ani spotykać się z nimi poza godzinami pracy. Obejmuje to również kontakty z Dziećmi poprzez prywatne kanały komunikacji (prywatny telefon, e-mail, komunikatory, profile w mediach społecznościowych).
  6. Nie wolno ujawniać osobom nieuprawnionym informacji wrażliwych dotyczących Dziecka. Dotyczy to w szczególności wizerunku Dziecka, informacji o jego sytuacji rodzinnej, ekonomicznej, medycznej, opiekuńczej i prawnej.

 

  1. ZASADY IDENTYFIKACJI DZIECKA
  2. Zawsze, kiedy jest to możliwe, należy dokonywać identyfikacji Dziecka i jego relacji z osobą dorosłą, z którą przebywa w Obiekcie. W razie potrzeby należy powołać się na wymogi wynikające z niniejszych Standardów.
  3. W sytuacjach nietypowych lub podejrzanych, wskazujących na możliwe ryzyko Krzywdzenia Dziecka, identyfikacja jest obowiązkowo przeprowadzana przez pracownika recepcji Obiektu.
  4. Aby dokonać identyfikacji Dziecka i jego relacji w stosunku do osoby, z którą przebywa w Obiekcie, należy:
    • Zapytać o tożsamość Dziecka oraz o relację Dziecka w stosunku do osoby, z którą przybyło do Obiektu lub w nim przebywa. W tym celu można poprosić o dokument tożsamości Dziecka lub inny dokument potwierdzający, że osoba dorosła ma prawo do sprawowania opieki nad Dzieckiem w Obiekcie. Wykaz przykładowych dokumentów został wskazany w przypisie poniżej[1]. W przypadku braku dokumentu tożsamości można poprosić o podanie danych Dziecka (imię, nazwisko, adres, numer PESEL),
    • W przypadku braku dokumentów wskazujących na pokrewieństwo Dziecka i osoby dorosłej należy zapytać o tę relację osobę dorosłą oraz Dziecko.
    • Jeżeli osoba dorosła nie jest rodzicem lub opiekunem prawnym Dziecka, należy zapytać, czy posiada dokument świadczący o zgodzie rodziców na wspólny wyjazd osoby dorosłej z Dzieckiem (np. pisemne oświadczenie).
    • Jeżeli osoba dorosła nie posiada dokumentu zgody rodziców, należy poprosić o numer telefonu wyżej wymienionych, aby zadzwonić i potwierdzić przebywanie Dziecka w Obiekcie z obcą osobą dorosłą za wiedzą i zgodą rodziców/opiekunów prawnych.
  5. W przypadku oporu ze strony osoby dorosłej co do okazania dokumentu Dziecka lub wskazania relacji należy wyjaśnić, że procedura służy zapewnieniu Dzieciom korzystającym z Obiektu bezpieczeństwa i została opracowana w porozumieniu z organizacjami pozarządowymi działającymi w tym przedmiocie.
  6. Po wyjaśnieniu sprawy w sposób pozytywny należy podziękować za czas poświęcony na upewnienie się, że Dziecko jest pod dobrą opieką i jeszcze raz podkreślić, że procedura ma na celu zapewnienie bezpieczeństwa Dzieciom.
  7. W przypadku, gdy rozmowa nie rozwieje wątpliwości dotyczących podejrzenia wobec dorosłego i jego intencji skrzywdzenia Dziecka, należy dyskretnie powiadomić przełożonego i pracowników ochrony (o ile są w tym czasie na terenie Ośrodka).
  8. Od momentu kiedy pojawiły się pierwsze wątpliwości, zarówno Dziecko, jak i osoba dorosła powinni być pod stałą obserwacją Personelu i nie zostawać sami.
  9. Przełożony, który został powiadomiony o sytuacji, podejmuje decyzję o zawiadomieniu policji lub w razie wątpliwości przejmuje rozmowę z podejrzaną osobą dorosłą w celu uzyskania dalszych wyjaśnień.
  10. W przypadku, gdy rozmowa potwierdzi przekonanie o próbie lub popełnieniu czynu karalnego/ zabronionego na szkodę Dziecka, przełożony zawiadamia o tym fakcie policję. Dalej stosuje się procedurę w przypadku okoliczności wskazujących na skrzywdzenie Dziecka.
  11. W przypadku gdy świadkami nietypowych lub podejrzanych sytuacji są pracownicy innych obszarów Ośrodka np. serwis sprzątający, obsługa pokoi, pracownicy baru i restauracji, strefy relaksu, ochrony i in., powinni oni o tym niezwłocznie zawiadomić przełożonego, który zadecyduje o podjęciu odpowiednich działań.
  12. W zależności od sytuacji i miejsca przełożony weryfikuje, na ile podejrzenie krzywdzenia Dziecka jest zasadne. W tym celu dobiera odpowiednie środki prowadzące do wyjaśnienia sytuacji lub podejmuje decyzję o przeprowadzeniu interwencji i zawiadamia policję.

 

  1. PROCEDURA W PRZYPADKU OKOLICZNOŚCI WSKAZUJĄCYCH NA SKRZYWDZENIE DZIECKA
  2. Mając uzasadnione podejrzenie, że Dziecko przebywające w obiekcie jest Krzywdzone, należy niezwłocznie zawiadomić policję, dzwoniąc pod numer 112 i opisując okoliczności zdarzenia. W zależności od dynamiki sytuacji i okoliczności, telefon wykonuje osoba, która jest bezpośrednim świadkiem zdarzenia (pracownik/przełożony). Jeśli zawiadamiającym jest pracownik, jednocześnie o zdarzeniu informuje swojego przełożonego.
  3. Uzasadnione podejrzenie Krzywdzenia Dziecka występuje wtedy, gdy:
    • Dziecko ujawniło Członkowi Personelu fakt Krzywdzenia,
    • Członek Personelu zaobserwował Krzywdzenie Dziecka,
    • Dziecko ma na sobie ślady Krzywdzenia (np. zadrapania, zasinienia), a zapytane odpowiada niespójnie lub chaotycznie lub popada w zakłopotanie bądź występują inne okoliczności mogące wskazywać na Krzywdzenie np. znalezienie materiałów pornograficznych z udziałem dzieci w pokoju osoby dorosłej.
  4. W tej sytuacji należy uniemożliwić Dziecku oraz osobie podejrzewanej o Krzywdzenie Dziecka oddalenie się z Obiektu i Ośrodka.
  5. W uzasadnionych przypadkach można dokonać obywatelskiego zatrzymania osoby podejrzewanej. W takiej sytuacji, do czasu przybycia policji należy trzymać tę osobę pod nadzorem dwóch pracowników w osobnym pomieszczeniu z dala od widoku innych gości.
  6. W każdym przypadku należy zadbać o bezpieczeństwo Dziecka. Dziecko powinno przebywać pod opieką pracownika do czasu przyjazdu policji.
  7. W przypadku uzasadnionego podejrzenia, że doszło do popełnienia przestępstwa powiązanego z kontaktem Dziecka z materiałem biologicznym sprawcy (sperma, ślina, naskórek), należy w miarę możliwości nie dopuścić, aby Dziecko myło się oraz jadło/piło do czasu przyjazdu policji.
  8. Po odbiorze Dziecka przez policję należy zabezpieczyć materiał z monitoringu oraz inne istotne dowody (np. dokumenty) dotyczące zdarzenia i na wniosek służb przekazać ich kopię odpowiednim organom.
  9. Każdy Członek Personelu biorący udział w interwencji sporządza notatkę służbową opisującą okoliczności zdarzenia.
  10. DOKUMENTACJA I POUFNOŚĆ
  11. Po interwencji przeprowadzonej zgodnie z pkt V powyżej, należy opisać zdarzenie w Karcie Interwencji. Karty Interwencji gromadzone są w Rejestrze Interwencji prowadzonym przez Spółkę.
  12. Dokumentację dotyczącą interwencji przechowuje się w sposób zapewniający poufność, przez okres nie dłuższy niż jest to wymagane lub zgodne z obowiązującymi przepisami prawa.
  13. Wszystkie osoby, które w związku z wykonywaniem obowiązków służbowych powzięły informację o Krzywdzeniu Dziecka lub informacje z tym związane, są zobowiązane do zachowania tych informacji w tajemnicy, wyłączając informacje przekazywane uprawnionym pracownikom Spółki i uprawnionym instytucjom w ramach działań interwencyjnych.

VII. PERSONEL

  1. Wdrożenie niniejszych Standardów następuje poprzez zapoznanie wszystkich aktualnie zatrudnionych Członków Personelu z treścią niniejszych Standardów. Odpowiedzialnym za wykonanie ww. obowiązku jest Zarząd Spółki lub osoba wskazana przez Zarząd Spółki.
  2. Każdy nowo zatrudniany Członek Personelu przed rozpoczęciem czynności służbowych powinien zostać poinformowany o niniejszych Standardach oraz ma obowiązek zapoznania się z nimi.
  3. Zarząd może też podejmować innego rodzaju działania szkoleniowe, instruktażowe i informacyjne adresowane do Członków Personelu.
  4. Jeśli Członek Personelu zatrudniony jest do prac związanych z edukacją, wypoczynkiem lub opieką nad Dziećmi, należy obowiązkowo dokonać sprawdzenia takiej osoby w odpowiednich rejestrach, na zasadach określonych w Ustawie.
  5. Wszyscy Członkowie Personelu zatrudnieni do pracy z dziećmi, w tym osoby, które mogą mieć potencjalny kontakt z dziećmi, powinny złożyć oświadczenie o braku karalności i nietoczeniu się postępowań o czyny przeciwko Dzieciom.

 

VIII. ZASADY PRZEGLĄDU I AKTUALIZACJI STANDARDÓW

 

  1. Niniejsze Standardy podlegają cyklicznej kontroli, ocenie i aktualizacji dokonywanej przez Zarząd Spółki przy udziale kompetentnych osób przynajmniej raz na dwa lata.
  2. czynności mają na celu dostosowanie Standardów do aktualnych potrzeb i zgodności z obowiązującymi przepisami.

 

  1. ZASADY I SPOSÓB UDOSTĘPNIANIA STANDARDÓW

Spółka publikuje treść Standardów na swojej stronie internetowej konskadolina.pl jak również w widocznym miejscu w recepcji Obiektu. Standardy mogą być również publikowane w innych miejscach na terenie Ośrodka.

 

[1] (np. dokument tożsamości Dziecka wskazujący na pokrewieństwo, akt stanu cywilnego, orzeczenie sądu, zgoda notarialna rodzica na podróżowanie danej osoby z Dzieckiem lub zgoda podpisana przez rodzica Dziecka wraz ze wskazaniem danych Dziecka, adresu jego zamieszkania, kontaktem telefonicznym do rodzica i numerem dokumentu tożsamości/numerem PESEL osoby, której rodzic powierzył opiekę nad Dzieckiem).